“Euphoria, Anarchy, Sobering Up”: The 1990s in the Memories of Alternative Czech Rock Musicians (and other Members of the Alternative Czech Rock Music Scene)

[„Euforia, anarchia, trzeźwienie”: lata 90. xx w. we wspomnieniach czeskich alternatywnych muzyków rockowych (i innych członków alternatywnej czeskiej sceny muzycznej)]

Autor

DOI:

https://doi.org/10.26774/wrhm.330

Słowa kluczowe:

muzyka rockowa, muzyka alternatywna, Czechosłowacja, Republika Czeska, lata 90. XX w., historia mówiona

Abstrakt

Artykuł skupia się na tym, jak lata 90. przeżywali członkowie alternatywnej czeskiej sceny rockowej. Opiera się na wywiadach ustnych z muzykami rockowymi, a także z menadżerami klubów muzycznych, promotorami koncertów, menadżerem muzycznym i publicystą. Celem artykułu jest zarysowanie możliwych narracji tych aktorów o epoce lat 90. oraz odnotowanie, czy narracje te pozostają niezmienne przez całą dekadę.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Lucie Fikarová - Institute of Contemporary History of the Czech Academy of Sciences

(z d. Marková). Adiunkt w Instytucie Historii Współczesnej Czeskiej Akademii Nauk. Jej badania koncentrują się na historii mówionej i historii kultury w epoce czechosłowackiej normalizacji i postkomunistycznej transformacji, zwłaszcza alternatywnej sceny rockowej lat 80. i 90. XX w. Od 2014 r. jest członkiem Czeskiego Stowarzyszenia Historii Mówionej.

[email protected]

Bibliografia

Almer J., The Wild Underground Extreme of Human Rights and Ecological Activities”: Czechoslovak, Czech and Slovenian Hardcore Punk Fanzine Cultures from the 1980s to the Present, “Forum Historiae,” Vol. 14 (1/2020), pp. 75–91.

Assmann J., Kultura a paměť. Písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku, Praha 2001.

Bezr O., Vzpomínky na současnost, in: T. Weiss (ed.), Beaty, bigbeaty, breakbeaty, Praha 1998, pp. 279–304.

Blüml J., Reception of the Rolling Stones in Communist Czechoslovakia, “Rock Music Studies,” Vol. 2 (2015), pp. 257–279.

Cidlina T., I can’t get no. Českolipská satisfakce, Česká Lípa 2016.

Císař O., Koubek M., Include ’Em All? Culture, Politics and a Local Hardcore/Punk Scene in the Czech Republic, “Poetics: Journal of Empirical Research on Literature, the Media and the Arts,” Vol. 40 (1/2012), pp. 1–21.

Daniel O. (ed.), Kultura svépomocí. Ekonomické a politické rozměry v českém subkulturním prostředí pozdního státního socialismu a postsocialismu, Praha 2016.

Dědek H., Vlček J., Voráč M., Zub času, Praha 2012.

Diestler R., Marshally nadoraz. Historie bigbeatu v západních Čechách, Plzeň 2019.

Diestler R., Kukla, M., Brno…& kluby, “Rock&Pop,” Vol. 10 (9/1999), pp. 23–27.

Diestler R., Kukla M., Znojmo, Břeclav, Mikulov… & kluby, “Rock&Pop,” Vol. 10 (7/1999), pp. 23–27.

Diestler R., Tři sestry, Hlavně, že je večírek, aneb 15 let Tří sester v 15ti obrazech, Praha 2000.

Fuchs F., Kytary a řev, aneb co bylo za zdí, Říčany u Brna 2002.

Halbwachs M., Kolektivní paměť, Praha 2010.

Hesmondhalgh D., Recent Concepts in Youth Cultural Studies. Critical Reflections from the Sociology of Music, in: P. Hodkinson, W. Deicke, Youth Cultures: Scenes, Subcultures and Tribes, New York 2007, pp. 37–50.

Houda P., Pódia znovu jen pro prověřené. “Normalizace” oficiální populární hudby v Československu 70. let, “Soudobé dějiny/Czech Journal of Contemporary History,” Vol. 18 (3/2011), pp. 310–329.

Husák M., Rock Music Censorship in Czechoslovakia between 1969 and 1989, “Popular Music and Society,” Vol. 40 (3/2017), pp. 310–329.

Jungmannová L., Vodička L., České drama v letech 1989–2010, Praha 2016.

Klusák P., Gott. Československý příběh, Brno 2021.

Kolářová M., Hudební subkultury mládeže v současné ČR – postsubkulturní a postsocialistické?, in: O. Daniel, T. Kavka, J. Machek, J. (eds.), Populární kultura v českém prostoru, Praha 2013, pp. 232–248.

Köpplová B. (ed.), Dějiny českých médií v datech (rozhlas, televize, mediální právo), Praha 2003.

Krýzl J., Nová vlna se starým obsahem, “Tribuna,” Vol. 15 (12/1983), p. 5

Kultura České republiky v číslech. Vybrané údaje ze statistických šetření, Praha 2013.

Maderová B., Jurková Z., Veselý K., Dotknout se světa. Česká hudební alternativa 1968–2013, Praha 2013.

Marková L., Plzeňská alternativní hudební scéna v letech 1983–1995, PhD thesis, Prague 2020.

Málek Š., Punk. Každej ti odpoví jinak, in: Vladimir 518, Kmeny 90: městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989–2000, Praha 2016, pp. 214–243.

Michela M., Lomíček J., Šima K., Dělej něco! České a slovenské fanziny a budování alternativních scén, Praha 2021.

Moore R., Alternative to What? Subcultural Capital and the Commercialization of a Music Scene, “Deviant Behavior,” Vol. 26 (3/2005), pp. 229–252.

Opekar A., Základní vývojové tendence v české rockové hudbě. 2. část: 70. léta, “Hudební rozhledy,” Vol. 12 (1990), pp. 567–570.

Opekar A. Vlček J., Excentrici v přízemí, Praha 1989.

Pehe V., The Entrepreneur in “Transformation Cinema”: Representing the Economic Changes of the 1990s in Poland, Czech Republic, and Slovakia, “East European Politics and Societies and Cultures,” Vol. 36 (2/2022), pp. 446–464.

Pehe V., Zlatá devadesátá?, in: M. Vaněk (ed.), Sto studentských evolucí. Vysokoškolští studenti roku 1989. Životopisná vyprávění v časosběrné perspektivě, Praha 2019, pp. 185–222.

Portelli A., The Death of Luigi Trastulli and Other Stories. Form and Meaning in Oral History, New York 1991.

Pospíšil I., Příliš pozdě zemřít mladý, Praha 2015.

Radovanovič D., Svobodná a divoká 90. léta. Příběhy z doby, kdy bylo možné vše, Praha 2017.

Ramet S.P., Rock Music in Czechoslovakia, in: S.P. Ramet (ed.), Rocking the State. Rock Music and Politics in Eastern Europe and Russia, Boulder 1994, pp. 55–72.

Ramet S.P., Rocking the State. Rock Music and Politics in Eastern Europe and Russia, Boulder 1994.

Ramet S.P., Đorđević V., The Three Phases of Rock Music in the Czech Lands, “Communist and Post-Communist Studies,” Vol. 52 (2019), pp. 59–70.

Valenta M., Konečně Rockfest! Proměny mechanismů kontroly amatérské rockové hudby v 80. letech 20. století, “Securitas imperii,” Vol. 30 (2017), pp. 278–300.

Valenta M., Stárek F., Podzemní symfonie Plastic People, Praha 2008.

Vaněk M., Byl to jenom rock’n’roll. Hudební alternativa v komunistickém Československu 1956–1989, Praha 2010.

Vladimir 518 (ed.), Kmeny 90: městské subkultury a nezávislé společenské proudy v letech 1989–2000, Praha 2016.

Vlček J., Hudební alternativní scény sedmdesátých až osmdesátých let, in: T. Bitrich, J. Alan (eds.), Alternativní kultura. Příběh české společnosti 1945–1989, Praha 2001, pp. 201–264.

Žídek L., Transformace české ekonomiky 1989–2004, Praha 2006.

Lucie Fikarová

Opublikowane

2022-12-22

Jak cytować

Fikarová , L. (2022). “Euphoria, Anarchy, Sobering Up”: The 1990s in the Memories of Alternative Czech Rock Musicians (and other Members of the Alternative Czech Rock Music Scene): [„Euforia, anarchia, trzeźwienie”: lata 90. xx w. we wspomnieniach czeskich alternatywnych muzyków rockowych (i innych członków alternatywnej czeskiej sceny muzycznej)]. Wrocławski Rocznik Historii Mówionej, 12, 142–162. https://doi.org/10.26774/wrhm.330

Numer

Dział

Artykuły i studia