Andrzej Sołtysiak: “The best way for you is to study math, you just put some chalk in your pocket, go to the classroom and don’t care.” Choosing the field of studies – the entangled cooperation between Polish and Czech mathematicians
DOI:
https://doi.org/10.26774/wrhm.372Słowa kluczowe:
students of mathematics, history of knowledge, Cold War, Poland, Czechslovakia, oral historyAbstrakt
The edited interview with a Polish mathematician Andrzej Sołtysiak shows the influence of his father in his decision to study mathematics, the importance of his relationship as a PhD student with his mentor Wiesław Żelazko and the transfer of contacts thanks to Czechoslovak-Polish conferences on functional analysis. The authors show the importance of interconnectedness, individual contacts, and their manifestation in individual memory. They also describe the dialogue characteristics of the interview.
Downloads
Bibliografia
Duda R., Historia matematyki w Polsce na tle dziejów nauki i kultury, Warszawa 2019.
Fiedler M., Müller V., Professor Vlastimil Pták died, ‘Czechoslovak Mathematical Journal,’ vol. 50, no. 2, 2000, pp. 445–447.
Kulawiaková B., Pavlíček T.W., The Training of the Czech Mathematician Jaroslav Kurzweil with Władysław Orlicz in Poland, ‘Antiquitates Mathematicae,’ vol. 15, no. 2, 2021, pp. 181–206.
Kuratowski K., Pół wieku matematyki polskiej 1920–1970. Wspomnienia i refleksje, Warszawa 1973.
Kurkowska-Budzan M., Soroko E., Stasiak M., Structured Interview in Historical Research: A Description of Research Procedures, ‘Historyka,’ vol. 51, 2021, pp. 299–323.
Maligranda L., Wnuk W., Władysław Orlicz (1903–1990), ‘Roczniki Polskiego Towarzystwa Matematycznego,’ vol. 36, 2000, pp. 85–147.
Pavlíček T.W., Czechosłowacko-polskie sieci akademickie podczas zimnej wojny między wielką polityką i strategiami indywidualnymi – prezentacja projektu badawczego. Analiza wyników czechosłowacko-polskich transferów w naukach ścisłych na podstawie materiałów archiwalnych i oral history, ‘Wrocławski Rocznik Historii Mówionej,’ vol. 12, 2022, pp. 350–354.
Portelli A., What Makes Oral History Different?, in R. Perks, A. Thomson (eds.), The Oral History Reader, New York–London 2003, pp . 63–74.
Siekierska A., Krzysztof Koszlaga: “Miałem zakaz prowadzenia rozmów z uczniami.” Nauczyciel w przestrzeni zawodowej, społecznej i politycznej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, ‘Wrocławski Rocznik Historii Mówionej,’ vol. 11, 2021, pp. 182–205.
Sołtysiak A., Analiza matematyczna: wykłady z matematyki dla studentów fizyki. Cz. 1., Poznań 1995.
Sołtysiak A., Analiza matematyczna. Cz. 2., Poznań 1996.
Sołtysiak A., Analiza matematyczna. Cz. 3., Poznań 2000.
Sołtysiak A., Jarosz K. (eds.), Topological Algebras, their Applications, and Related Topics, Warszawa
Sołtysiak A., Loy R.J., Runde V. (eds.), Banach Algebras, Warszawa 2009.
Sołtysiak A., Wstęp do teorii spektralnej, Poznań 2016.
Thompson P., Bornat J., Głos przeszłości: Wprowadzenie do historii mówionej, Warszawa 2021.
Urbanek M., Genialni. Lwowska Szkoła Matematyczna, Warszawa 2014.
Vrbová P., Životní jubileum profesora Vlastimila Ptáka, ‘Časopis pro pěstování matematiky,’ vol. 110, no. 4, 1985, pp. 434–442.

Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Ośrodek „Pamięć i Przyszłość”

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Wprowadzone na stronie dane użytkowników wykorzystywane są wyłącznie do celów umożliwiających wydawanie Wrocławskiego Rocznika Historii Mówionej. Dane w postaci adresów mailowych, nazw i innych informacji o użytkowniku nie będą udostępniane osobom trzecim w innym zakresie i do innych celów.